سلام دوستان خوبم، نقاشی زیبا برای دفتر مشق ابتدایی کلاس اول امروز مـی خوام ادامـه بحث درون رابطه با هنر درون ابتدایی رو قرار بدم. نقاشی زیبا برای دفتر مشق ابتدایی کلاس اول امـیدوارم ارزش وقتی رو كه به منظور مطالعه اش مـی ذارید رو داشته باشـه.

نقاشی

نقاشی فعالیتی آشنا و عادی هست كه بر رشد ذهنی بچه ها تاثیر زیـادی دارد. نقاشی زیبا برای دفتر مشق ابتدایی کلاس اول كودكان بـه نقاشی علاقه دارند و با هر چه درون دسترس شان باشد، طرح هایی مـی كشند كه متناسب با سن و روحیـه ی آن هاست. این طرح ها بـه مرور و با رشد كودك، كامل تر مـی شوند و برای ما، مفهوم روشن تری پیدا مـی كنند. یك جنبه ی كشیدن نقاشی، بازی و سرگرمـی و جنبه ی دیگر آن، رشد و تكامل ذهن و پیشرفت توانایی است. كودكان عواطف درونی خود را كه به منظور ما دست نیـافتنی هستند، درون نقاشی هایشان نشان مـی دهند.

با تایید و تشویق كارهای هنری كودكان، مـی توان اعتماد بـه نفس آن ها را تقویت و شوق تجربه های بعدی را درون آنان ایجاد كرد. لذت نقاشی كردن و ساختن چیزی، به منظور كودك بـه معنای مفید، ‌سازنده، توانات و مبتكر بودن هست و تاثیر مـهمـی بر ذهن او مـی گذارد؛ بـه همـین دلیل، در  فعالیت هایی چون نقاشی بـه هیچ وجه نباید از الگو یـا مدل استفاده كرد. بچه ها حتما آزادانـه درون مورد موضوع فكر كنند و ایده ی خود را درون حد توانایی شان اجرا كنند که تا از درون ارضا شوند.  با توجه بـه این دیدگاه، نقاشی كودكان جنبه ی تربیتی دارد نـه آموزشی.

ویژگی های نقاشی كودكان

نقاشی پلی به منظور برقراری ارتباط با درون كودكان است. آن دنیـای شخصی خود را مـی آفرینند و واقعیت ها را همان گونـه كه مـی دانند و مـی شناسند، مـی كشند. درون واقع آن ها نـه فقط آن چه را مـی بینند ؛ بلكه آن چه را از جهان پیرامون درك مـی كنند، مـی كشند، بـه همـین دلیل نقاشی ها با تصویر بزرگسالان متفاوت است.

در نقاشی كودكان، گاه تنـه ی درخت زرد، آسمان صورتی، گربه قرمز و صورت انسان بنفش مـی شود. احساس كودك بـه هر چیز رنگ تازه ای مـی دهد ؛ بـه همـین دلیل، ‌معلم مـی تواند از دانش آموزان بخواهد كه هر یك مثلاً خانـه، درخت، گربه و مورچه و. .. ذهنی خود را بكشند و آن را بـه هر رنگی كه درون ذهن مجسم كرده اند، نشان دهند.

تلفیق چند فضا یـا مكان درون یك نقاشی، ‌نمایش درون خانـه ها و كشیدن اشیـای و آدم های پشت دیوار و. ..، ‌نشان چند اتفاق پیـاپی بـه صورت هم زمان، ترسیم اشیـاء و موجودات بـه شكل جدید و غیر عادی، بـه تصویر كشیدن اشیـاء و موجودات بـه شكل های عجیب (مانند كشیدن درختان اطراف جاده بـه صورت خوابیده یـا نمایش چهار پایـه ی مـیز از چهار طرف آن)، رنگ آمـیزی بـه شیوه ی غیر واقعی، تغییر اندازه ها (كودك آن چه را مـی شناسد و بهتر درك مـی كند، بزرگ تر و اهمـیت تر مـی كشد) و. .. از ویژگی های كار كودكان هستند كه همراه با تغییرات جسمـی و روحی كودك، بـه تدریج از بین مـی روند.

عواطف و افكار كودكان از طریق تغییر شكل ها و رنگ ها، ‌جابه جایی عناصر، بزرگ و كوچك كشیدن موضوعات بـه دلخواه و. .. نمایش داده مـی شود. تمایل بـه كشیدن تصاویر نزدیك بـه واقعیت درون كودكان، متفاوت هست گاه زودتر و گاه دیرتر بـه وجود مـی آید.

در پایـه های اول، ‌دوم و سوم، ذهن كودكان درون ایجاد تصاویر شخصی خلاق است؛ از این رو، ‌معیـار سنجش موفقیت معلم درون ارائه ی روش صحیح كار این هست كه كودكان از یك موضوع، تصاویر متنوعی بسازند. اگر هر یك از آنان خانـه، زنبور، درخت، ‌گل، فیل، ‌ماهی و. .. ذهنی خود را بكشد، ‌مشخص مـی شود كه مدل یـا سلیقه ی خاصی بـه آن ها تحمـیل نشده است؛ یعنی معلم آنان را آزاد گذاشته و به سوی تصاویر درونی هدایت كرده است.

در هیچ شرایطی به منظور كودكان شكلی نكشید، رنگ انتخاب نكنید، الگو یـا مدل نقاشی ارائه ندهید بلكه تنـها بـه آن ها كمك كنید که تا تصویرهای ذهنی جالب و تازه ای بكشند و آن ها را رنگ آمـیزی كنند که تا خلاقیتشان پرورش یـابد.

 

ویژگی های نقاشی كودكان درون پایـه های اول و دوم

1- شكل های آن ها اغلب با شكل های دانش آموزان پایـه های بالاتر متفاوت است.

2- شكل هایی را كه درون كشیدن آن ها مـهارت دارند، بـه طور مرتب درون كارهایشان تكرار مـی كنند.

3- به منظور كشیدن انسان، خانـه، درخت، پرنده یـا ماشین، شكل های زیـادی اختراع مـی كنند.

4- اشیـاء را همان طور كه مـی شناسند و احساس مـی كنند، مـی كشند.

5- اشیـائی را كه بـه نظر آن ها مـهم تر هست یـا شناخت بیشتری از آن ها دارند، بزرگ تر مـی كشند و آن چه كوچك كشیده شده یـا حذف مـی شود بـه نظر آن ها مـهم یـا لازم نیست.

6- اشیـاء یـا اجزای تصویر را طوری درون صفحه قرار مـی دهند كه گویی همـه روی یك خط قرار گرفته اند ؛ این خط، گاهی درون لبه ی پایین كاغذ و گاهی كمـی بالاتر از آن كشیده مـی شود.

7- درون كارها از شكل های هندسی ای كه مـی شناسند، استفاده مـی كنند.

8- از یك شكل هندسی به منظور نشان چندین موضوع استفاده مـی كنند (برای مثال، با استفاده دایره، خورشید، گل، سر انسان یـا حیوان، مـیز، سیب، لامپ و. .. مـی كشند.

9- آن چه را مـی كشند، ساده مـی كنند و به جزئیـات نمـی پردازند.

10- درون رنگ آمـیز، همـیشـه از واقعیت تقلید نمـی كنند بلكه بیشتر رنگ های ذهنی و احساس شخصی خود را به منظور اشیـاء یـا موجودات بـه كار مـی برند.

 

مبانی نقاشی كودكان

فعالیت نقاشی، كودكان را بـه «خوب دیدن» و «دقیق و عمـیق دیدن» تشویق مـی كند.  توجه دقیق كودك بـه آن چه با چشم مـی بیند یـا تصاویری كه با تخیل درون ذهن خود مـی سازد بـه او كمك مـی كند بهتر نقاشی كند. معلم درون نقاشی‌، هر دو جنبه (خوب دیدن و دقیق و عمـیق دیدن) را تقویت كرده و ترسیم و هماهنگ كردن اجزای موضوع را درون صفحه هدایت مـی كند. حساسیت بصری كود بر نحوی دیدن و رسم كردن تصاویر تاثیر مـی گذارد.

باید توجه كودكان را درون فرصت های مناسب بـه شكل های متنوع طبیعی و ساخته ی دست بشر، تنوع رنگ ها، بافت های گوناگون طبیعی و مصنوعی و به طور كلی، دقت درون دیدن و درك موضوعات مختلف جلب كرد. به منظور مثال، دیدن یك ذرت درون كلاس و مشاهده ی قسمت های مختلف آن زیر ذره بین، شمرده دانـه های هر ردیف، لمس كردن پوست ذرت و بو كردن كاكل آن، دیدن برش عرضی و طولی ذرت و بررسی آن به منظور كودكان بسیـار جذاب است.

گردش درون طبیعت، آوردن اشیـای مختلف بـه كلاس، جمعی آوری نمونـه های برگ ها، سنگ ها، صدف ها و. .. نمایش عكس ها یـا فیلم هایی از پدیده های متنوع طبیعی (مانند حیوانات، ‌حشرات، پرندگان، ماهی ها، قارچ ها  صدف ها، سنگ ها و. ..) بـه تقویت حساسیت و دقت بصری كودكان كمك مـی كند.  با این همـه ممكن هست كودكان هنگام نقاشی كردن بـه رنگ ها، ‌اندازه ها و حتی شكل های ذهنی بیش از آن چه بـه صورت واقعی مـی بینند، گرایش داشته باشند. معلم با توجه بـه توان هر یك از دانش آموزان، نقاشی های متنوع آن ها را از یك موضوع مـی پذیرد.

وقتی شاگردان شروع بـه نقاشی مـی كنند، معلم نیز آن ها را درون مورد ایجاد هماهنگی، نظم و زیبایی بیشتر راهنمایی مـی كند. كودكان، نظم و تركیب زیبا را از طبیعت و محیط زندگی، معلمان، ‌والدین، همسالان، آثار هنری و حتی اشیـای طراحی شده درون خانـه، ‌مدرسه و اجتماع مـی آموزند.

 

وسایل و ابزار نقاشی

به طور كلی مجموعه ی وسایلی كه به منظور نقاشی بـه كار مـی روند، بـه سه بخش تقسیم مـی شوند:

1- وسایل تاثیر گذار (مثل : نقاشی زیبا برای دفتر مشق ابتدایی کلاس اول مداد و پاستل)

2- وسایل تاثیر پذیر (مثل : كاغذ و مقوا)

3- وسایل كمكی (مثل : چسب، گیره و تخته ی زیر دستی)

در پایـه اول ابتدایی لازم هست كودكان سه رنگ اولیـه و تركیب آن ها را بشناسند و در كارهای خود بـه كار برند.بهتر هست این آموزش از روز اول كلاس نقاشی آغاز شود. ممكن هست بعضی كودكان، ‌بنابر توانایی و تجربه ی فردی شان، تعداد بیشتری از رنگ ها را بشناسند و به كار ببرند. اما درون پایـه ی  اول، شناخت و به كارگیری شش رنگ قرمز، زرد، آبی، ‌نارنجی، سبز و بنفش لازم است.

مداد رنگی متداول ترین و در دسترس رتین وسیله ی رنگی به منظور بچه هاست.هنگام نقاشی از نوك، پهنا و تراشـه ی مداد رنگی استفاده مـی شود. نوك مداد رنگی به منظور كشیدن خطوط گوناگون و پیـاده كردن طرح بسیـار مناسب است.

 

انواع نقاشی

- پیدا كردن نقاشی اتفاقی

این فعالیت هم جنبه ی بازی و سرگرمـی دارد و هم خلاقیت تصویری كودكان را تقویت مـی كند. درون عین حال، ‌با انجام آن، ‌كودكان یـاد مـی گیرند كه محیط اطراف خود را بـه دقت ببینند و از درون آن، چیزی را كشف كنند كه دیگران ندیده اند.

مراحل اجرا

1- نقش اتفاقی را روی زمـینـه ایجاد كنند.

2- بعد از آماده شدن نقش های اتفاقی، صفحه را درون جهت های مختلف بچرخانند و شكل ها را بـه دقت ببینند. سعی كنند شكل های آشنا را از مـیان نقش ها پیدا كنند.

3- بعد از یـافتن هر شكل با ابزار و وسایل درون دسترس، ‌آن را تكمـیل و رنگ آمـیزی كنند.

4- نقاشی ها را بـه نمایش بگذارند.

5- درون مورد كارها گفت و گو كنند.

- نقاشی با موضوع معین

پس از تعیین یك موضوع به منظور نقاشی، همـه ی دانش آموزان تصاویر ذهنی خود را از آن مـی كشند.در این فعالیت،‌معلم از توانایی ذهنی هر یك از دانش آموزان درون تجسم موضوع و ترسیم آن آگاه مـی شود. او از این طریق درمـی یـابد كه چه كسی بـه توجه و كمك بیشتری نیـازمند است.

مراحل اجرا

1- با توجه بـه موضوعات مناسب هر پایـه با طرح چند سوال، بـه موضوعات دل خواه دانش آموزان پی ببرند.

2- بـه كمك آن ها، یك موضوع مناسب را انتخاب كنید.

3- با دانش آموزان درون مورد ویژگی های موضوع گفت و گو كنید که تا بتوانید آن را تجسم كنند.

4- بـه هر روش ممكن، شناخت دانش آموزان را از موضوع، توسعه دهید.

5- از دانش آموزان بخواهید طرح مورد نظر خود را با مداد رنگی روی كاغذ بكشند.

6- هنگام مشاهده ی فرایند كار بچه ها، درون صورت نیـاز آن ها را درون مورد كشیدن شكل ها، پر كردن زمـینـه ی نقاشی، توجه بـه جزئیـات موضوع و. .. راهنمایی كنید.

7- از دانش آموزان بخواهید موضوع خود را كامل كرده و آن را بـه طور دل خواه رنگ آمـیزی كنند.

8- آن گاه نقاشی های تمام شده را بـه نمایش بگذارند.

9- درون مورد نقاشی های ارائه شده، ‌گفت و گو كنند.

- نقاشی با موضوع آزاد

در این فعالیت، ‌كودكان براساس مـیل فطری و نیـاز روانی، موضوعات دل خواه را با ابزار و مواد انتخابی خود نقاشی كرده و ایده ها و احساستشان را آزادانـه بیـان مـی كنند. آن ها مـی توانند قطع و رنگ كاغذ یـا مقوا را بـه دل خواه و متناسب با موضوع درون نظر بگیرند.

مراحل اجرا:

1- هر یك از دانش آموزان، موضوع دل خواه خود را انتخاب كند.

2- درون مورد موضوع خود فكر كند، آن را درون ذهن تجسم كند و اگر دوست دارد، درون مورد آن با دیگران بـه گفت و گو بپردازد.

3- دانش آموزان وسایل مورد نظر را انتخاب و طرح كار را اجرا كنند.

4- بعد از تكمـیل طرح، ‌آن را با ابزار دل خواه رنگ آمـیزی كنند.

5- درون ادامـه نیز كارهایشان را بـه نمایش بگذارند.

6- درون مورد كارها گفت و گو كنند.

فعالیت یـادگیری و روش اجرای آن درون سه پایـه ی اول، دوم و سوم، یكسان است.

- نقاشی به منظور قصه

دانش آموزان، بعد از شنیدن یك قصه یـا خاطره درون كلاس، مـی توانند صحنـه ی دل خواه خود را انتخاب كنند و آن را بـه گونـه ای كه تجسم كرده اند، بكشند. این فعالیت تلفیقی از قصه گویی و نقاشی است. تصاویری كه از شنیدن قصه درون ذهن كودكان ایجاد مـی شود، خلاقیت تصویری آن ها را پرورش مـی دهد. انتخاب قصه ای كه تصاویر جالبی درون ذهن ایجاد مـی كند اهمـیت زیـادی دارد.

مراحل اجرا:

1- قصه یـا خاطره ای را كه دانش آموزان درون جلسه ی قبل شنیده اند بر ایشان یـادآوری كنید که تا آن را درون خیـال خود مجسم كرده و یك صحنـه را به منظور نقاشی انتخاب كنند.

2- از دانش آموزان بخواهید طرح صحنـه ی دل خواه را با مداد رنگی و با اجزای بزرگ روی كاغذ بكشند.

3- با مشاهده ی فرایند كار، ‌دانش آموزان را درون مورد كشیدن شكل ها، ‌توجه بـه جزئیـات موضوع و پر كردن زمـینـه ی نقاشی با هر چه درون فضای اطراف وجود دارد، راهنمایی كنید.

4- از دانش آموزان بخواهید بعد از تكمـیل طرح، قسمت های مختلف آن را رنگ آمـیزی كنند.

5- نقاشی های تمام شده را بـه نمایش بگذارند.

6- درون مورد نقاشی های ارائه شده گفت و گو كنند.

فعالیت یـادگیری درون پایـه ی اول: در پایـه ی اول هر دانش آموز یك صحنـه از قصه را انتخاب و نقاشی مـی كند. معلم، انتخاب كودك را تایید و او را بـه كشیدن صحنـه ی مورد علاقه اش، ‌تشویق مـی كند. سپس، جزئیـات موضوع و ارتباط مـیان صحنـه های مختلف تاكید مـی كند (به خصوص به منظور دانش آموزانی كه بـه كمك بیشتری نیـاز دارند.) این فعالیت درون پایـه ی اول بـه صورت فردی انجام مـی شود. كودكی را كه صحنـه ی اوج قصه را از زاویـه ی دید جالبی نقاشی مـی كند، بیشتر تشویق كنید. معلم نقاشی های بسیـار متنوعی از یك قصه را مـی بیند و برخوردهای متفاوت كودكان با قصه را درك مـی كند.

- كامل كردن نقاشی ناتمام

دانش آموزان درون این فعالیت، ‌هم فكری و همكاری را هنگام نقاشی كردن تجربه مـی كنند. به منظور آشنا كردن كودكان با برنامـه ی كامل كردن نقاشی ناتمام، معلم ابتدا زمـینـه ی مناسب را فراهم مـی آورد. استفاده از بازی های خلاق تصویری، درون دقایق آخر هر ساعت درسی علاوه بر این كه باعث رفع خستگی دانش آموزان مـی شود، اجرای فعالیت های برنامـه ی هنر را سهولت مـی بخشد. كودكان بـه تدریج با شكل حروف الفبا، اعداد، ‌انواع خطوط و علامت ها آشنا مـی شوند و نحوه ی بـه كارگیری هر یك را مـی آموزند.

در فعالیت كامل كردن نقاشی های ناتمام، بازی های تصویر درون خدمت اه تربیتی قرار مـی گیرند.در این فعالیت، كلاس بـه گروه های دونفره تقسیم مـی شود. وظیفه ی تشكیل گروه را بـه عهده ی دانش آموزان بگذارید که تا اعضای گروه دوست و هم فكر باشند. درون این فعالیت، دانش آموزان ذهنیت خویش را با آن چه دوستش كشیده است، هماهنگ مـی سازد و نقاشی را كامل مـی كند.

فعالیت یـادگیری درون پایـه ی اول: در پایـه ی اول بهتر هست معلم این فعالیت را درون اواسط سال تحصیلی اجرا كند كه كودك تجربه های دیگری درون زمـینـه ی نقاشی (نقاشی با موضوع معین، نقاشی به منظور قصه،. ..) بـه دست آورده هست با روش كار آشنا شده و در استفاده از ابزار و مواد، مـهارت نسبی پیدا كرده است.

مراحل اجرا درون پایـه ی اول:

1- دانش آموزان بـه گروه های دو نفره تقسیم مـی شوند.

2- هر گروه، موضوع دل خواه خود را بعد از هم فكری انتخاب مـی كند.

3- اعضای گروه درون مورد موضوع انتخابی گفت و گو مـی كنند.

4- اعضای گروه، اطلاعات و مشاهدات خود را با یك دیگر درون مـیان مـی گذارند.

5- اعضای گروه درون باره ی این كه ابتدا كدام بخش موضوع را بكشند،‌ توافق مـی كنند.

6- هر دو عضو گروه، ‌به طور هم زمان بخش توافق شده را روی كاغذهای جداگانـه مـی كشند و رنگ آمـیزی مـی كنند.

7- سپس با توافق یك دیگر، ‌نقاشی نیمـه تمام را با هم گروه خویش عوض مـی كنند.

8- هر دانش آموز نقاشی ناتمام هم گروهی خود را كامل و رنگ آمـیزی مـی كند و شكل های دل خواه خود را متناسب با موضوع، بـه آن اضافه مـی كند.به این ترتیب، نقاشی كامل اجرا مـی شود كه هر یك از اعضای گروه، نیمـی از آن را كشیده است.

9- گروه ها نقاشی ها را بـه نمایش مـی گذارند.

10- درون مورد نقاشی ها و جنبه های مثبت كار گروهی گفت و گو مـی كنند.

11- هر یك از اعضای گروه، نقاشی هم گروه خود را بـه خانـه مـی برد.

چاپ

چاپ، فعالیتی جذاب به منظور ایجاد نقوش متنوع رنگین است. درون فعالیت چاپ دستی، با استفاده از مُهرهای گوناگون مـی توان بـه سادگی و با سرعت، سطح بزرگی را نقش دار، رنگین و زیبا كرد. مـهرهای چاپ بسیـار متنوع اند.

 

برچسب ها: نقاشی کودکان دبستانی، آموزش نقاشی، اه هنر درون دوره ابتدایی، ویژگی های نقاشی كودكان، تفسیر نقاشی کودکان، رنگ درون نقاشی دانش آموزان ابتدایی، ویژگی های نقاشی كودكان درون پایـه های اول و دوم، مبانی نقاشی کودکان و دانش آموزان ابتدایی، وسایل و ابزار نقاشی، موضوع نقاشی، زنگ هنر درون مدارس ابتدایی، جایگاه و نقش هنر درون برنامـه ی درسی دوره ابتدایی، آشنایی با تاریخ هنر، دفتر مشق، تولید محصول هنری درون مدرسه، اه برنامـه ی درسی هنر، اه حوزه ی دانش، اه حوزه ی مـهارت، اه حوزه ی نگرشی،




[دفتر مشق - آموزش هنر درون ابتدایی – بخش دوم نقاشی زیبا برای دفتر مشق ابتدایی کلاس اول]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 29 Nov 2018 09:43:00 +0000